Isnin, 12 April 2010

BETULKAN NIAT ANDA BEKERJA

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Sesiapa yang mengejar dunia dengan tujuan mengelak daripada meminta-minta dan menjaga dunia anak isterinya daripada memakan harta curi, harta samun dan sebagainya, dan dengan tujuan menjaga hubungan jiran tetangga, dia akan bertemu dengan Allah di akhirat kelak dengan keadaan wajah yang berseri-seri umpama bulan purnama…”

Setiap hari paling kurang lima kali kita memperbaharui dan mengingatkan niat kita kepada Allah Subhanahu Wataala dalam doa iftitah. Dalam doa ini kita memperingati diri kita bahawa tujuan utama kita di dunia ini adalah untuk Allah Yang Maha Esa.

Dalam bekerja juga kita perlu lakukan tajdid niat agar kita tidak bekerja kerana sesuatu yang tidak baik. Niat kita semasa bekerja harus suci dan bersih bagi mendapat keberkatan dalam setiap gerak geri, idea, tenaga dan masa yang dicurahkan untuk organisasi. Hadis ini antara intisari utamanya menggalakkan kita berusaha untuk memajukan diri sendiri dan elakkan diri dari meminta-minta dari orang lain selagi anda mampu berusaha. Allah tidak suka pada mereka yang mengharap kasihan belas orang lain untuk menikmati kehidupan.

Sukarnya kehidupan hari ini tidaklah sukar sebagaimana zaman Rasulullah. Bahkan zaman penjajahan Jepun ke atas negara kita rasanya jauh lebih ngeri dan sukar untuk dibandingkan. Namun orang-orang tua di zaman itu mampu membesarkan kita tanpa kasihan belas orang lain, di mana pula maruah kita sehingga membiarkan diri kita tidak mahu berusaha langsung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan